Čo myslíte? Je to CUKOR. Tisíckrát nebezpečnejší pre zdravie než tuk. Príčina obezity, cukrovky, srdcovo-cievnych a iných vážnych ochorení. Kvôli zlepšeniu chuti (a teda zvýšeniu predaja) sa pridáva do 99% všetkých priemyselne spracovaných produktov, od raňajkových cereálií, cez omáčku na špagety, sladené nápoje až po chlieb.


V priemere človek skonzumuje ročne 40 kíl cukru! Neuveriteľné? Poďme si teda prepočítať, koľko cukru obsahujú niektoré potraviny, ktoré bývajú bežnou súčasťou nákupného košíka:

4 gramy cukru = 1 čajová lyžička = 16 kcal!

1 coca-cola v plechovke = 40 gramov (10 čajových lyžičiek)
250 g grécky jogurt s vanilkovou arómou = 19 gramov cukru (takmer 5 čajových lyžičiek)
raňajkové cereálie (napr. Nesquik, plnené vankúšiky Emko, Frosties Kellog´s, Minis Nestlé, ale aj väčšina ďalších) = na 100 g až tretina z toho je cukor, čiže v 100 gramoch je vyše 7 čajových lyžičiek cukru
a takto môžeme pokračovať – toastový chlieb,konzervy, polotovary…

Veľmi ľahko si to dokážete prepočítať sami, jednoducho spočítajte všetok obsah cukru a iných sladidiel (sirupy, džúsy, náhradné sladidlá) a výsledné gramy si prepočítajte na čajové lyžičky.. budete prekvapení… priemerne naozaj človek do seba denne dostane 26 čajových lyžičiek rafinovaného cukru! A k tomu ďalší kopec sacharidov…  Áno, sacharidy sú základným palivom pre mozog a telo, ALE rozhodne v iných formách než je rafinovaný cukor zákerne skrytý vo všetkom čo nám má “uľahčiť a spríjemniť” život.

Prečo je rafinovaný cukor tak škodlivý?

Nie je to iba kvôli prázdnym kalóriám. Zjednodušene povedané, jedna z jeho molekúl sa v pečeni usádza vo forme tuku a takáto stukovatená pečeň spôsobuje obrovské zdravotné problémy (metabolické poruchy, obezita a s ňou spojené problémy pohybového aparátu, Alzheimer, rakovina a iné). Prebytok fruktózy z rafinovaného cukru taktiež zatvára časť mozgu, ktorá vám napovie, že už máte dosť. Mozog nezaregistruje, že ste jedli. Výkyvy nálad až depresie, záchvaty prejedania sa či nepekná pleť sú iba ďalšie z mnohých dopadov konzumácie cukru na nás.

Problematika sacharidov je obsiahla a komplexná. Toto je len základné upozornenie k tomu, aby sme si dôkladne zvážili, čo dennodenne prijímame, čítali si etikety výrobkov, ktoré vkladáme do nákupného košíka, čo najviac eliminovali konzumáciu rafinovaného cukru a sacharidy dopĺňali zdravším spôsobom.

Zdroj: YouTube Screen Shot, Zelené Jablko