V obchodoch ste si malé plody oranžovej farby určite všimli. Možno ste si ich pre nápadnú podobu dokonca pomýlili s paradajkami. Kaki je síce rovnako zdravá, no pre mnohých ľudí z hľadiska chuti oveľa zaujímavejšia potravina.

Toto vitamínmi nabité ovocie sa zvykne nazývať i Pokrm bohov. Chuť kaki je zmesou broskýň, melónu a vanilky. Domovom kaki sa stala Ázia, pestovaním vyniká predovšetkým Čína, Kórea a Japonsko. Zaujímavé je, že v Európe sa môžeme z jeho chuti a obsiahnutých látok radovať až od konca 18. storočia.

Kaki je žiarivé a lesklé oranžové ovocie. Zbiera sa, čo sa najbližšej krajiny od Slovenska týka, ručne zo stromov v španielskej Valencii – jednom z mála miest na svete, kde sa aj pestuje. Za všetky látky, ktoré v ňom nájdeme, spomeňme napríklad karotenoidy, tie sa v organizme menia na vitamín A. Ďalej sú to antioxidanty, známe schopnosťou oddialiť starnutie, minerály fosfor, horčík, draslík, vitamín C a hlavne železo. Jeden plod kaki dokáže pokryť až 10%  jeho odporúčanej dennej dávky.

S čím všetkým pomôže?

  • Vďaka vitamínu C kaki posilňuje imunitný systém, metabolizmus a slúži ako prevencia proti rôznym infekciám.
  • Pektín znižuje množstvo cholesterolu v krvi, horčík odstráni stres, únavu a nervozitu.
  • Veľký obsah vláknina priaznivo vplýva na peristaltiku čriev a pomáha odstrániť problémy so zápchou.
  • Posilňuje kosti.
  • Kaki priaznivo vplýva na činnosť srdca.
  • Má blahodarné účinky na embryonálny vývoj dieťaťa.

V kuchyni sa nestratí

Veľkou výhodou kaki je pohodlná konzumácia. Plod ľahko zbavíte šupky aj nakrájate. Vďaka sladkej, šťavnatej dužine bez kôstok a jadierok je to skutočný poklad pre vašu kuchyňu. Kaki možno využiť na množstvo spôsobov – a to pri príprave šalátov, omáčok, hlavných jedál, dezertov i zaváranín. Hoci sa kaki najčastejšie konzumuje surové a čerstvé, niektoré gazdinky ho rady využívajú pri príprave teplých pokrmov a ovocných dezertov.